Unii șoferi consideră că dacă au două anvelope de iarnă montate pe puntea față și două de vară pe puntea spate, vor fi feriți de probleme. Ei bine, nu doar că nu este așa, dar este o situație foarte periculoasă.
Alegerea din motive economice de a instala două anvelope de iarnă pe un autoturism poate fi mult mai costisitoare decât credeți. În primul rând, conform legislației în vigoare, dacă este zăpadă pe carosabil, autovehiculul trebuie echipat cu pneuri de iarnă. Un control al organelor abilitate ar putea observa acest artificiu tehnic și să aplice o amendă.
Dar dincolo de aspectul legal, vorbim despre aspectul tehnic. Acesta ar trebui să ne intereseze mai mult. Montarea a două anvelope de iarnă, pe puntea față spre exemplu, va asigura mașinii o aderență suficientă pentru plecarea de pe loc și pentru o frânare destul de eficientă. Dar trebuie reținut că deși puntea spate a mașinilor contribuie într-o mai mică măsură la capacitatea de încetinire a acestora, totuși are aportul său. Prin urmare, frânările vor fi mai lungi, mai ales dacă afară se înregistrează temperaturi negative și este și asfaltul umed. În cazul în care pe jos este zăpadă, situația devine și mai complicată.
Dar dacă la accelerare și la frânare s-ar putea să nu sesizați diferențe notabile, situația va fi diferită pe viraje. Din cauza diferenței de aderență dintre puntea față și puntea spate, va crește riscul de derapaj. Puntea față, pe care sunt montate pneurile de iarnă, vor face față cu succes virajelor abordate cu viteze moderate. Puntea spate, în schimb, s-ar putea să nu mai reușească să mențină vehiculul pe traiectorie. În acel moment se va produce fenomenul de supravirare, prin care spatele mașinii va aluneca spre exteriorul virajului din cauza forței centrifuge.
Desigur, sistemele de control a stabilității vor interveni încercând să corecteze acest derapaj. Dar și acestea pot fi depășite ca și capacitate tehnică atâta timp cât anvelopele de pe puntea spate nu au aderență. Mai mult, dacă vehiculul respectiv este echipat cu pneuri de iarnă pe puntea anterioară și unele de vară pe cea posterioară nu are un astfel de sistem de control, rămâne totul în sarcina celui de la volan să poată corecta derapajul. Chiar și un șofer experimentat va avea nevoie de timp și spațiu pentru a redresa vehiculul.
Dar dacă acest spațiu nu există, pentru derapajul a apărut la un viraj în oraș, riscul de accident este foarte mare. Practic, mașina se va comporta asemănător momentului în care, pe un viraj, trageți frâna de mână și o lăsați ridicată. Recăpătarea controlului asupra vehiculului se poate face prin contra-bracarea roților față, adică rotirea acestora în direcția opusă virajului. În plus, acționarea frânei de serviciu va putea agrava și mai mult situația. Redresarea dintr-un derapaj supraviratoriu necesită experiență și antrenament. Prin urmare, în primul rând ar fi de preferat să nu ajungeți într-o asemenea situație. Achiziționarea a două anvelope de iarnă pentru a echipa o singură punte este un obicei care vă poate dăuna foarte mult. Este suficient un accident ușor și se va risipi instantaneu toată economia făcută cu menținerea anvelopelor de vară pe o punte.
Mai mult, dacă montați anvelopele de iarnă doar pe puntea spate, pe considerentul că aveți o mașină cu propulsie nu cu tracțiune, situația poate fi și mai periculoasă. Practic, vehiculul va avea suficientă aderență pentru plecarea de pe loc, dar va fi mult mai greu de controlat direcția și, mai ales, frâna. În plus, la viraje va apărea fenomenul de subvirare prin care puntea față tinde să iasă spre exteriorul virajului. Este un tip de derapaj mult mai periculos decât cel de supravirare și mult mai greu de redresat, mai ales dacă nu aveți controlul deplin al direcției.