Termenul ITP este abrevierea de la inspecție tehnică periodică și reprezintă o verificare obligatorie pentru toate vehiculele. La ITP se urmărește nivelul de poluare și de siguranță, dar și categoria de folosință a mașinii.
Valabilitatea ITP-ului diferă de la un vehicul la altul, în funcție de categoria de folosință, dar și de vechime. Discutăm în rândurile ce urmează mai în detaliu despre acest lucru. Trebuie să reții încă de la bun început că nu este în regulă să lași efectuarea ITP-ului pe ultima sută de metri și, mai grav de atât, să circuli cu el expirat. Riști amenzi usturătoare, înmatricularea se anulează automat și poți pune în pericol siguranța ta, dar și a celor din jur.
Când trebuie să faci ITP-ul?
Conform legislației în vigoare, valabilitatea ITP-ului depinde de tipul vehiculului deținut. Iată când trebuie să te prezinți la ITP Marasti sau oriunde în țară:
- mașină nouă
Mașinile noi trebuie prezentate la ITP la 3 ani. Termenul de efectuare a primului ITP se calculează de la data primei înmatriculări, iar data următoarei vizite de la data celei precedente.
- mașini mai vechi de 12 ani
Dacă ai o astfel de mașină, ITP-ul este valabil doar un an.
- autovehicule cu mai puțin de 8 locuri
Pentru această categorie, ITP-ul are o valabilitate de 2 ani.
- motociclete, mopede și autovehicule cu 3 roți și cvadricicluri
În cazul lor, ITP-ul este valabil 2 ani.
- mașini pentru transport de persoane în regim de taxi și autovehicule cu peste 8 locuri
Pentru ele, ITP-ul este valabil doar 6 luni.
- Autovehicule cu cel puțin 4 roți, pentru transport mărfuri, cu o masă totală maximă sub 3,5 t
ITP-ul, în cazul lor, este valabil un an de zile.
- autovehicule pentru transport mărfuri, cu masa totală maximă de peste 3,5 t
Din nou, ITP-ul aici este valabil un an.
Ce se întâmplă atunci când nu treci la ITP? Mai poți circula cu mașina?
Dacă nu treci ITP-ul din prima la o stație de ITP din Mărăști sau de oriunde din țară, ești obligat să remediezi problemele constatate și să revii pentru o nouă inspecție în termen de 30 de zile. Da, mai poți circula cu mașina în acea perioadă, însă nu uita că ai acest drept în principal pentru a remedia deficiențele.
Ce se verifică la ITP? Lista completă
Cu siguranță te întrebi la ce vor fi atenți inspectorii ITP atunci când îi vine rândul mașinii tale. Îți prezentăm mai jos o lista completă:
- serie motor și serie șasiu;
- direcția, calea de rulare și sistemul de frânare. În cazul în care funcționează ireproșabil, cu siguranță vei fi respins;
- cantitatea de noxe pe care mașina ta o elimină în mers;
- funcționalitatea sistemului de frânare față/spate;
- sistemul de iluminare;
- suspensiile;
- amortizoarele pe fiecare punte separat, cu trepidatoare speciale;
- jocul de direcție față/spate;
- trenurile de rulare punte cu punte;
- starea anvelopelor. Acestea nu trebuie să fie foarte uzate și trebuie să corespundă cu caracteristicile de pe talonul mașinii;
- tensiunea de la bornele bateriei, cu și fără motor pornit;
- dotările legale și obligatorii, adică extinctorul, trusa medicală și triunghiul reflectorizant;
- se fac fotografii față, spate și lateral pentru baza de date a RAR.
Motive pentru care poți fi respins la ITP
Iată câteva dintre motivele pentru care poți fi respins la ITP, după cum am mai spus, atât la o stație de ITP din Mărăști, cât și de oriunde din țară:
- defecțiuni ale sistemului de direcție, frânare sau suspensie;
- neconcordanță în ceea ce privește seria șasiu sau seria motor;
- elemente de rezistență ruginite;
- faruri sparte, crăpate sau defecțiuni ale sistemului de iluminare;
- parbriz spart sau fisurat;
- sistem de lumini defect sau lumini neomologate;
- anvelope sau jante de dimensiuni diferite față de cele din cartea de identitate a mașinii. De asemenea, anvelope prea uzate;
- folii pe suprafața vitrată neomologate de RAR.
Nu circula cu ITP-ul expirat! Riști amenzi usturătoare și în plus de asta ți se anulează automat și înmatricularea. Amenzile pot ajunge până la 5.800 de lei, unde se adaugă și confiscarea plăcuțelor de înmatriculare.
Fă-ți cât mai curând o programare la cea mai apropiată stație de ITP pentru a evita statul inutil la coadă.