O certificare ISO reprezinta o serie de conditii pe care o companie garanteaza ca le indeplineste in ceea ce piveste calitatea produselor si serviciilor oferite, a sigurantei angajatilor, informatiei, alimentelor, impactul asupra mediului inconjurator si as amai departe, aceste conditii fiind diferite de la un tip de certificare la alta sau mai bine spus de la o categorie la alta si sune specifice anumitor domenii de activitate in sectorul public, privat precum si in toate celelalte. Acestea au luat nastere din necesitate companiilor de a garanta anumite aspecte fata de clienti, parteneri de afaceri si alte entitati ce pot fi implicate in actiuni de vanzare, cumparare, dezvoltare si asa mai departe.
Unul dintre cele mai cunoscute si ce poate fi adoptat in marea majoritate a domeniilor de activitate este standardul ISO 9001:2015, anul 2015 specificand data la care acesta a suferit modificari in ceea ce priveste conditiile pe care cei ce doresc sa il obtina trebuie sa le indeplineasca si ce trebuie sa garanteze prin intermediul acestei certificari. ISO 9001 face referire la standardul pentru sistemele de management al calitatii, in ceea ce priveste orice aspect al unei companii: calitate produselor si serviciilor oferite, calitate angajatilor si sistemelor de productie precum si a altor factori de importanta. Conditiile impuse poate ca nu sunt atat de usor de indeplinit, necesitand implicare din partea companiei, investitii financiare destul de mari precum si schimbari majore in structura acelei companii.
Cu toate acestea, pe cat de mari ar putea fi investitiile si schimbarile, pe atat de mari pot fi si castigurile ulterioare, certificarea asigurant o mai mare notorietate pe piata pe care acea companie activeaza, pareri pozitive si mai multa incredere din partea furnizorilor, partenerilor de afaceri si mai ales din partea clientilor. Apar numeroase noi oportunitati si o deschidere pe mai multe piete, mai mari care sa aduca in acest fel beneficii atat companiei in sine cat si angajatilor, de la un mediu de lucru mai modern si mai sigur la salarii mai mari, posibilitatea de dezvoltare profesionala si chiar personala, alaturi de multe altele.
Standardele ISO sunt elaborate de catre Asociatia Internationala de Standardizare insa nu sunt eliberate direct de aceastam, fiind practic o actiune ce ar necesita colaborare cu fiecare tara si companie internationala care doreste sa obtina unul sau mai multe si ar fi nevoie astfel de mult timp si resurse pentru realizarea documentelor necesare, controale in urma carora sa se stabileasca daca o firma indeplineste conditiile de obtinere a unei certificari si asa mai departe. In schimb, certificarile sunt oferite prin intermediul agentiilor ce actioneaza ca si colaboratori, care sunt certificate de catre asociatia internationala pentru a putea oferi aceste servicii.
Si la noi in tara exista numeroase agentii ce pot elibera certificate ISO. Si in timp ce acestea au caracter universal, fiind la fel pentru fiecare firma care le obtine sau detine deja, de la o agentie la alta conditiile si calitatea serviciilor, precum si preturile cerute, pot sa difere foarte mult. Trebuie aleasa astfel o agentie buna, care sa elibereze in timp util al la un pret bun comparativ cu calitatea serviciilor oferite spre clienti. Unul dintre atributele pentru care acest standard este cautat si dorit de multe companii este faptul ca ofera posibilitatea de a participa la licitatii publice. Sau mai bine spus, de la o licitatie la alta prezenta unei certificari cerute poate fi un aspect eliminatoriu sau firmele ce le detin au o sansa mai mare e a fi luate in considerare si in cele din urma, chiar alese.
Cateva dintre avantajele oferite de un standard 9001 pentru o companie sunt urmatoarele:
- Cresterea eficacitatii prin imbunatatirea proceselor
- Imbunatatirea calitatii, serviciilor, costurilor si a tehnologiei
- Reducerea semnificativa a costurilor
- Cresterea competitivitatii
- Eficienta imbunatatita datorita proceselor optimizate
- Imbunatatirea satisfactiei clientului si a angajatului
- Acceptarea pe liste de furnizori (multe organizatii cer ca partenerii sa fie certificati conform ISO 9001:2015)
- Reducerea numarului de audituri interne si reducerea numarului neconformitatilor
- Motivarea angajatilor
Exista intr-adevar o mare competitivitate in toate domeniile, companii care realizeaza produse sau servicii de acelasi fel dorind sa fie mereu mai bune si mai cautate ca celelalte. Prin obtinerea uneia sau a mai multor certificari ISO se pot diferentia de concurenta mult mai usor si au sansa se a se dezvolta mult mai rapid.
Prin eficientizarea tuturor aspectelor interne dar si externe, legaturile cu clienti si parteneri, o companie nu va mai avea parte de atat de multe controale din partea autoritatilor insarcinate cu asta si astfel nu va mai fi nevoie nici de pregatiri ceva mai aparte pentru astfel de evenimente. Asadar, printr-o investitie si o implicare initiale mai mari pot fi evitate in viitor probleme administrative si sanctiuni din partea statului si a altor institutii.
Pentru o cat mai buna respectare a cerintelor impuse de o certificare, este nevoie ca toti angajatii sa ia la cunostinta cel putin aspectele care ii implica si pe aceastia, astfel incat sa stie cum sa isi continue si desfasoare din acel moment sarcinile, daca le revin sau nu noi atributii si asa mai departe. Exista si multe cazuri in care angajartii pot avea nevoie de instruire profesionala, de baza sau specializata, in functie de functii si sarcinile pe care le realizeaza in cadrul unei companii. Toate acestea aduc alte cheltuieli insa prin ele angajatii ajung sa dea un randament si mai bun si astfel, afacerea sa se dezvolte corect si rapid.